|
21 juli 2019 Wat is echt nodig voor Marta en Maria en voor ons Lucas 10, 38-42 Oude Kerk Heemstede21 Wat is echt nodig? Wat is, om in de vertrouwde bijbeltaal te spreken, wat is het éne nodige? Marta,
Marta, je bent zo bezorgd en je maakt je veel te druk. Er is maar één
ding noodzakelijk, zegt Jezus als hij in het huis van Marta en Maria is
en Marta, moe van het vele dienen, zich beklaagt omdat haar zuster
Maria haar al het werk alleen laat doen. We zien het allemaal voor
ons vanuit ons kinderbijbelgeheugen. Maria zit vol aandacht aan de
voeten van de Heer en Marta maar redderen, zweet op het voorhoofd en
klamme handen. Kan zij daar ook niet een handje uitsteken. Een ding
is nodig. Wat is dat ene? En moet er soms niet gediend worden. Geen
koel water voor de gast, geen brood en fruit. Het gemeste kalf dat
Abraham ooit offerde, was dat niet nodig en de jongste zoon had
bij zijn thuiskomst niet hoeven gefêteerd? Marta maakt zich bezorgd
en druk over vele dingen. Ik weet er nog wel een paar die dat doen.
Vaders en moeders maken zich druk in hun gezin. De kinderen hebben
zorg, aandacht, tijd nodig. Diakenen, ouderlingen en dominees maken
zich druk en bezorgd over al het reilen en zeilen in de kerk. Wat is
eigenlijk het ene nodige? Dat zouden jij en ik wel willen weten? Wat
is het ene nodige in een wereld waar zo ontzettend veel speelt en
–toegegeven ook zo ontzettend veel bijzaken ons bezig houden.
Strategieen worden bedacht en posities zeker gesteld. Er staat veel op
de agenda en er wordt druk gepraat in de wandelgangen. Zit mijn haar
wel goed? Wat Jezus tegen Marta zegt kan hij ook tegen ons zeggen.
Over veel dingen maak je je bezorgd. Eén ding is nodig. Wat
bedoelt hij, wat is dat éne?
Veel bijbellezers denken wel te weten wat het ene nodige is. De
evangelist Lucas vertelt hoe Jezus tijdens zijn reis naar Jeruzalem een
gastvrij onthaal vindt in het huis van Marta en haar zuster Maria.
Maria zit aan de voeten van de Heer en drinkt zijn woorden in met heel
haar hart. Marta ontvangt de Heer met heel veel dienstbetoon, diaconie
want Hij is haar lieve gast. Zo zijn beide zusters, ieder op eigen
wijze, volkomen toegewijd aan de Heer. Marta en Maria van Bethanië zijn
waarachtige leerlingen, vriendinnen, zusters van Jezus....
Toch wordt door veel bijbellezers alleen Maria hoog geprezen
en zalig verklaard. Zij heeft immers, naar het woord van de Heer “het
beste deel gekozen”. Dat heeft Marta dus niet, denken we dan gelijk en
al te gemakkelijk. Zoals we ook al te gemakkelijk denken dat “het
beste deel” hetzelfde is als het "ene nodige". Maria heeft, zo denken
velen “het beste deel” gekozen, dat is “het ene nodige” gedaan,
namelijk geluisterd naar de Heer. En Marta, voegen wij er dan aan toe
heeft het “slechte deel” gekozen, namelijk niet geluisterd naar de Heer
maar zich laten afleiden door veel dienstbetoon. Nee, Marta komt er in
de ogen van veel bijbellezers niet zo best van af. Marta slooft zich
uit voor Jezus. Prima natuurlijk, maar ze zoekt toch wel een beetje
haar eigen eer, zegt de een. Marta vindt haar eigen huishouden
belangrijker dan het woord van God, zegt een ander en heeft niet
begrepen dat eeuwig heil gaat boven tijdelijke zaken. Marta is een
bedillerig mens die haar zuster koeioneert, zegt een volgende. Maria
zit nederig en zachtmoedig aan de voeten van Jezus, zegt nog weer een
ander, terwijl Marta het bestaat om de Heer te bekapittelen. Maar dat
kan verkeren want een heel moderne exegese zegt dat Maria zich bevrijdt
van knellende rolpatronen terwijl Marta zich opsluit in de keuken......
Ik heb maar één positieve uitleg over Marta gevonden. Die is
van meister Eckhart, een middeleeuws mysticus. Meister Eckhart weet
alles van concentratie op God, maar zegt Hij dan, die concentratie kan
een behaaglijke schat worden die je moet kunnen loslaten. Het komt op
het eenvoudige dienen van binnenuit aan. En Marta, wijze en bezonnen
Marta, vraagt de Heer om Maria de weg van het eenvoudige dienen van
binnenuit te wijzen. Maria denkt dat ze dat nog niet kan, maar Heer,
laat haar zien dat ze het wel kan..... De preek van meister Eckhart
over Marta en Maria is misschien meer meditatie dan exegese. Maar hij
heeft volgens mij gelijk in zijn intuïtie dat het dienen van Marta
zeker niet minder is dan het horen van Maria. Het ene nodige is toch
ook niet “horen”? Wat is het ene nodige? Wat is nu echt nodig? Meester, wat moet ik doen? OP
die vraag wordt in het eerste Testament al geantwoord en dat antwoord
wordt door Jezus bevestigd toen men Hem vroeg, naar de kern, het
hart, het éérste van de geboden: Het éne nodige is: Gij zult de HEER uw
God liefhebben met heel uw hart en uw naaste liefhebben met heel uw
hart. En dan volgt daarop de gelijkenis van de barmhartige Samaritaan. Het ene nodige is: God en de naaste liefhebben. Al het andere is bijzaak.
Marta
ontvangt de Heer in haar huis. Wie mij ontvangt, ontvangt Hem die mij
gezonden heeft, zegt Jezus zelf. En als ooit eens Abraham zich in
toegewijde gastvrijheid haastte en repte en niet rustte maar stond en
toezag dat zijn lieve gast het aan niets ontbreken zou, zo haast en
rept zich nu Marta in haar toegewijde dienst. En zoals Petrus namens de
leerlingengemeenschap de Heer belijdt als Messias, zo doet ook Marta.
"Ik heb geloofd dat Gij zijt de Christus, de Zoon van God die in de
wereld komen zou" (Joh. 11,7) Waarom eigenlijk is haar belijdenis
zoveel minder bekend dan die van Petrus en wordt haar dienst zoveel
minder geëerd dan die van Abraham. Marta van Bethanië heeft Jezus innig
lief. En zij hoort tot hen die Jezus "zijn vrienden" noemt. En van
Marta wordt hier nadrukkelijk gezegd dat zij veel "diakent". Zij
dient aan de tafel van de Heer. Zij dient eenvoudig en van binnenuit
eenvoudig omdat zij dienen moet. Zij heeft de Heer lief met heel haar
hart. Om het met de woorden van het lied te zeggen dat wij zojuist
gezongen hebben (Gz 62): Marta aanbidt Hem in haar daden..... Moge de
Heer ook nu in onze eenvoudige dienst aan Hem gastvrijheid vinden! De
Heer immers komt ons tegemoet in de minste broeder en in het
gelaat van de minste zuster lichten zijn ogen op. Wat een bijzaken zijn
er vaak, wat een onzin is er in de kerk en in de wereld. Hoe vaak en
hoeveel laten wij ons niet afleiden van het enig nodige: Het liefhebben
van God en de naaste.
Maria zit aan de voeten
van de Heer. Hij is welkom in haar huis. Zij is welkom in zijn hart. En
voor haar valt op dat moment al het andere weg. Zij is niet de
gastvrouw maar de gast, niet degene die bedient maar bediend wordt. Zij
komt thuis bij God en verkeert in Gods huis. Zij leeft als nog niet
eerder en leert zoals ze nog nooit geleerd heeft. Zij ontvangt het enig
nodige: Zij ontvangt de Heer. Zij ontvangt het Woord Gods dat in Jezus
zichtbaar en tastbaar is geworden. Net als Marta ontvangt ook Maria de
enig nodige. De Heer doet intocht in haar gemoed. En juist in de
viering van de liturgie kunnen we meevoelen met Maria. Wij genieten de
lezingen en de gebeden, de muziek en de stilte, de woorden van de Heer
en het belijden van ons hart, de verbondenheid met de Heer en met
elkaar. In de stilte kom ik thuis bij God, in de verbondenheid met
elkaar voel ik zijn warmte, in de liederen zijn lof, in de zegening
zijn zegen. En wat is het “goede deel” anders dan de Heer zelf. “Heer,
Gij zijt mijn erfdeel en mijn beker”, zingt psalm 16.. “Mijns harten
rots en mijn erfdeel is God voor eeuwig”, zingt Psalm 73. De HEER die
Marta zo lief heeft is ook het goede deel van Maria.
En
dat is nu wat Marta even betwijfelt. Heer, mijn
zuster laat mij alleen dienen. Maria zit aan uw voeten maar laat mij
alleen dienen. Is wat Marta zegt zo gek? De liturgie kan toch ook zich
in behaaglijkheid verliezen en de dienst vergeten. En vele
zusters en broeders laten het, met een steels beroep op Maria bij
meditatie en gebed alleen. Maar het oordeel daarover is niet aan
Marta.. Marta, Marta, je bekommert je om veel. Eén ding is nodig. Het
betekent volgens mij in dit verband: Concentreer je op het enig nodige:
Op God, op de liefde tot God en de naaste. Jouw oordeel over Maria is
bijzaak. Jouw ergernis is bijzaak. Concentreer je op waar jij terecht
mee bezig bent: De diaconie: de dienst aan God en de naaste. Meister
Eckhart zegt: Jezus troost Marta. Maak je niet bezorgd om Maria. Ook
Maria heeft het goede deel en weet van het enig nodige dat zich ook bij
haar uiten zal in veel liefdesdienst.
Een ding
is nodig. Vandaag zegt Jezus dat tot ons die zo vaak hoofd en bijzaken
niet weten te onderscheiden, die ons druk kunnen maken over de
vermeende luiheid van een ander of ons verliezen in zorg om
kleinigheden. Een mensenkind moet een keer ophouden met zorgen en zich
laven aan de goedheid Gods, zich opladen met de goede woorden van het
Evangelie. Eén ding is nodig in de mallemolen van politieke
keuzes en kerkelijke kwesties: De liefde tot God en de naaste, een
diepe concentratie op God en een hartelijke dienst aan de naaste.
Heel veel van ons bedrijf blijkt dan bijzaak te zijn. God geve ons de
kracht en het geloof om het ene nodige te ontvangen en te doen. Amen.
|