|
22 april 2018 Noach, de trooster Genesis 6 Molenburg Haarlem Vandaag gaat het over Noach. Weten
jullie wat zij naam betekent? (Heel veel
namen hebben een betekenis. Ik heet jan. Dat komt van Johannes en betekent de
Heer is genadig. Abraham betekent vader van vele volken. Elia betekent: Mijn
God is de Heer. en Jozua of Jerzus betekent. De Heer verlost. Zo heeft ook de naam Noach een betekenis. De naam Noach betekent ‘trooster’ Zijn vader noemt hem Noach,
Trooster. Hij wordt geroepen om de mensen te troosten in hun moeiten en
verdriet. Doet hij dat ook? Troost hij
de mensen? Op het eerste gehoor troost het
verhaal helemaal niet. De aarde verzuipt, de aarde, de mensen de kinderen
verdrinken. Alleen Noach, de rechtvaardige wordt gered. De rest kan letterlijk
stikken. Ik kan me voorstellen dat mensenkinderen die die verhaal hebben
gehoord protesteren. Laat God mensen zomaar verdrinken tot het kleinste kind
aan toe? Dat kan toch niet? Dat mag toch niet? Ik kan me voorstellen dat je je
niet overtuigen laat door de tegenwerping dat de mensen boos waren en onrecht
deden en daarom de vloed kwam. Is dat
troost? Noach wordt geroepen om mensen te
troosten. Hebben de mensen verdriet dan? Nee, in het verhaal heeft God
verdriet. God heeft verdriet om alle kwaad, alle verloedering. God heeft
verdriet om de doodsdrift, de martelingen en moord. God heeft verdriet om de
onverschilligheid op de aarde. Dat raast en tiert, dat vloekt. Dat laat zich
geen grens meer stellen. God huilt want de dingen en de dieren gaan kapot. God
huilt want de mensen gaan kapot. Is er dan geen redden meer aan? Is er niemand
die troost?
Laten we nog eens goed luisteren.
Jullie kennen het verhaal van de ark van Noach waarschijnlijk allemaal wel. Het is een verhaal, geen
rapportage. Het zondvloedverhaal is een oeroud verhaal met mythologische
trekken. Ook in andere godsdiensten heb
je dergelijke verhalen. En waarschijnlijk vinden ze hun oorsprong in
grote overstromingen ooit die in het collectieve geheugen van de mensen zijn
gehaakt. In dat oude mythologische verhaal worden mens en God tegen elkaar op
gezet en uitgespeeld. Maar hier is dat nu juist niet zo! Het zondvloedverhaal
is geen ondergangsverhaal, het is een reddingsverhaal. Het verhaal begint met ondergang.
Het begint met doodsnood en vernietiging. Let op, let op, geen vernietiging
vanuit de hemel maar vernietiging op aarde. Het bederf komt niet van boven maar
van beneden. De redding komt van boven. Maar komt de redding alleen van
boven? Ja, dat denken wij wel. Wij
denken, gevoed door de kinderbijbelverhalen en de gemakkelijke vertalingen in
termen van schuld en straf. Wij denken:
God straft snoeihard iedereen behalve die ene.
Die wordt gered. Maar dan lezen
we niet goed. Als we goed luisteren horen we dit verhaal niet zeggen: de
rechtvaardige wordt gered, maar “de rechtvaardige redt” Er is één rechtvaardige, een tsaddiq. Daar is
Noach, de rechtvaardige, Noach de Trooster. Door en ter wille van deze ene
rechtvaardige wordt de wereld gered. Die ene mens, die rechtvaardige,
hij is zoals de mens is bedoeld. Hij is een medewerker van God. Samen redden ze
de wereld. Samen brengen ze de schepping er weer boven op.
Altijd is er die ene, die
rechtvaardige. Naast de helden, de
mannen van Naam staat de ene Rechtvaardige.
In iedere generatie is een rechtvaardige, zegt de joodse traditie. een
rechtvaardige behoudt de Schepping. Het
gaat niet om veel, het gaat niet om drommen en massa’s. Daar ging het toen niet
om en daar gaat het nu niet om. Ja, wij
denken vaak van wel. Wij denken in termen van macht en getal. We willen het liefst
massale gemeenten en bomvolle kerken en eendracht die macht maakt. En we zijn
verdrietig omdat de kerk krimpt en onze kleinkinderen er niet meer komen. Maar de Rechtvaardigen komen niet in
drommen. Het is die ene die goed doet.
Het is de mens in stille omgang met God en in de innige kring van de gemeente.
Henoch wandelde met God en Noach, en Mozes en Elia en Jezus, en jij vandaag en
jij. Nee ik vergelijk ieder van ons niet met die groten. Ik zet ons vandaag in
de traditie van die groten die eenvoudig wandelden met God en zo de wereld
redden. En telkens weer zullen er mensen zijn die leven met God en de verhalen
van Gods liefde levend houden.
Het zondvloedverhaal lezen wij
vandaag in de Paastijd. Wij vieren de
overwinning van die ene rechtvaardige, wij vieren zijn opstanding uit het het
doodswater. Dat water van de grote vloed
en van de zee zo roos als bloed, dat water van de doop symboliseert alle
doodsnood die Hij gedeeld en gedragen heeft.
Maar dat doodswater wordt vruchtwater.
Door alle pijn heen ontstaat nieuw leven. Uit dat geloof mogen wij leven, vandaag. De droefheid gaat voorbij, zegt
Jezus in het Evangelie zoals de pijn van een barende vrouw voorbij gaat. Dat
gebeurt niet zomaar. Daar gaat een vloed aan tranen aan vooraf. Daar komt een
zee van ellende over ons heen. Nu vandaag zucht de schepping als in
barensnood. Nu vandaag wordt er opnieuw
gebruld in de straten. Er worden hakenkruisen gekalkt op joodse graven. Er
wordt geminacht en gemoord. Nu vandaag
wordt mijn kind bedreigd door de maffiosi en krijgt mijn moeder maar geen
zorg. Nu vandaag wordt ik uitgenodigd
lekker te leven zonder je te bekommeren om wie of wat dan ook. Vandaag gebeurt het allemaal. Vandaag gebeurt
het.
Nu vandaag wordt jij geroepen om
te troosten. Dat is de roeping van mensen of ze nu jong zijn of oud. Het is je
roeping in je gezin, op je werk en voor jullie nu in het zorgcentrum. Nu
vandaag wordt jij genodigd eenvoudig er te zijn in omgang met God. Bidt voor
elkaar. Bidt voor alle mensen in nood. Heb een goed woord voor alle mensen die
dicht bij je zijn en huil niet mee met de wolven in het bos. Blijf geloven in de liefde.
Eén rechtvaardige redt de hele
wereld.
|