Een heet hangijzer oktober 2021
Het is een
heet hangijzer: Moet een vaccinatie
tegen COVID-19 worden verplicht? In meerdere landen geldt inmiddels verplichte
vaccinatie in bepaalde sectoren. In Nederland
is het standpunt altijd geweest dat vaccinatie vrijwillig is en blijft. Geen
vaccinatieplicht is tot nu toe het beleid. Maar of dat zo blijft als de druk op de
ziekenhuizen opnieuw hoog wordt? Eenzelfde heftig
debat vindt plaats over de corona-toegangscheck. Ontoelaatbaar overheidsingrijpen, vinden
sommigen. Dat schendt mijn persoonlijke vrijheid. Dat veroorzaakt een tweedeling tussen
gevaccineerden en niet-gevaccineerden.
In sommige reformatorische
kerken is de weerstand tegen vaccinatie groot.
Wie zich laat vaccineren neemt te veel het heft in eigen hand en doet
afbreuk aan het vertrouwen op God. In
refo-kring wordt, nu we de covid-pandemie beleven, wel ernstig
gedebatteerd. Hoort ook de beschikbaarheid van vaccinatie niet tot Gods zorg? De
meningen zijn verdeeld maar onomstreden is dat vaccinatie nooit verplicht mag
worden maar een gewetensbeslissing is die ieder individu persoonlijk voor Gods
Aangezicht moet nemen.
Dat wel of niet vaccineren een vrije persoonlijke keuze is, ligt diep verankerd
in de Nederlandse samenleving. De onaantastbaarheid van het lichaam is een
grondrecht. Ieder heeft, behoudens bij of krachtens de wet te stellen
beperkingen, recht op onaantastbaarheid van zijn lichaam. De keuzevrijheid
van het individu staat terecht hoog in het vaandel. Maar in onze liberale op het individu
gerichte samenleving is die vrijheid nagenoeg onaantastbaar. Dat blijkt ook wel
uit de massale protesten tegen de Covid-maatregelen in het algemeen en (in
Frankrijk) de verplichte vaccinatie in het bijzonder. Niet gevaccineerden mag
geen strobreed in de weg worden gelegd. Toch is er
ook een andere kant. President Macron had een puntig commentaar op de rellen in
Frankrijk. Waarom is jouw recht op vrijheid belangrijker dan het recht op
gezondheid van je medeburger? Goede
vraag.
Niet alleen het individu is belangrijk. De gemeenschap is dat ook.
Ik moest
denken aan de bijbelse omgang met melaatsheid. Nee, ik bedoel niet te zeggen dat Covid een
soort melaatsheid is. Het gaat mij om iets anders. En dat is de afgewogen
balans tussen de belangen van de gemeenschap en die van het individu. De cultische reinheidswetten in Leviticus hadden
niet één doel maar twee doelen. Het eerste doel was de bescherming van de
gemeenschap. Het tweede doel (daaraan gelijk) de reiniging van het individu. Het
individu mag de gemeenschap niet besmetten maar moet zich eerst reinigen. De gemeenschap moet er alles aan doen om die
reiniging mogelijk te maken. Minutieus wordt beschreven hoe het individu zijn
recht op leven en gezondheid terugkrijgt en weer wordt opgenomen in de
gemeenschap. Daar gaat het om. Dat is het uiteindelijke doel. Het doel is dat allen leven in goede
gezondheid, in vrede en heelheid.
Onze
gezondheidszorg zet zich bewonderenswaardig in voor de genezing van het
individu. Als je ervan uitgaat (dat doe
ik) dat vaccinatie groepsimmuniteit bevordert en daardoor de gemeenschap beschermt
en de IC-bedden vrij houdt voor ernstig zieke kanker- en hartpatienten, is dan
die vaccinatie niet een dure plicht aan de gemeenschap? Vaccinatieplicht schopt tegen het zere been
van de westerse, liberale mens voor wie persoonlijke autonomie het hoogste goed
is. Maar in de kerk tellen ook andere
waarden. Je bent mens voor Gods Aangezicht en je bent mens samen met je zus en
je broer. En ik hoop dat dit ook meetelt wanneer refo-zusters en broeders
nadenken over hun vaccinatie. Want het
mooiste is als iedereen er in geloof en in geweten van overtuigd is dat je met
vaccinatie niet alleen je zelf beschermt maar ook je naaste.
En wat nu
als iemand toch vasthoudt aan zijn recht om zich niet te laten vaccineren? Je
kunt niet met alle geweld die prik toch zetten. Maar je kunt de vaccinatie wel
verplicht maken als je mee wilt doen aan activiteiten waarbij veel mensen samen
komen: Het voetbalveld, het festivalterrein, het theater, de kroeg en de kerk.
Ook de kerk? Wie uit volle borst Gods lof samen met anderen wil zingen moet ook
bereid zijn zich te laten vaccineren. Of
je moet uit liefde voor je medemens bereid zijn je te laten testen. De
corona-toegangstest is in de kerk net zo nuttig en nodig als in het theater. De indirecte
dwang die daarvan uitgaat, tast de vrijheid van geloof en geweten niet
aan.
Toch heeft
de kerk waarmee ik mij van harte verbonden voel, in lijn met het beleid van
landelijke Protestantse Kerk besloten de corona toegangstest niet in te voeren
omdat “dit botst met ons uitgangspunt dat iedereen welkom is”. Het is een argument waar ik een dik
vraagteken bij heb. Alsof in de theaters dat uitgangspunt minder telt. Ik vind
dat we erg voorzichtig moeten zijn op dit punt en ook de schijn moeten
vermijden dat de kerk gebruikt maakt van privileges. Wij mogen wel wat anderen
niet mogen: Volle zalen zonder toegangstest.
Het
alternatief voor de toegangstest is de anderhalve meter in stand houden en dus beperkte
toegang. Het is niet anders. Het betekent wel dat je de komende kerst niet
zo verwelkomend(!) en gastvrij kan zijn als je zou willen.
|